Ako sa správne odlíčiť a zero waste alternatívy odličovania

22:33 Aura Beauty 5 Comments


Ako si odličujete vašu pleť? Ste k nej nežné "džentlwomenské" alebo naopak, ste ako "wonderwoman" teda idete na to silou?
Často sa stretávam s rôznymi čudesnými rutinami ako je odličovanie čistou vodou, odličovanie v sprche sprcháčom či mydlom, silné šúchanie očí a iné. Ak sa tu nebodaj niekto našiel, nejdem ho pranierovať, ale naopak, je to skvelá príležitosť ako si urobiť sebareflexiu a svoju rutinu pozmeniť. Možno si to málo ľudí uvedomuje, ale práve nesprávne čistenie je jednou z najčastejších príčin problémov s pleťou. My to ale zvládneme a verím, že vám nasledujúce rady a tipy pomôžu ku krásnej a zdravej pokožke.


Aké sú najčastejšie chyby pri čistení pleti?


- čistenie len vodou - voda sama o sebe nevie rozpustiť tuk, kožný maz a iné nečistoty (je to podobné ako keď umývate riad, čistá voda ho dokonale nevyčistí, samozrejme k pleti sme šetrnejší ;)
- nedostatočné, len jednokrokové čistenie pleti - ak nosíme makeup a líčime sa, je vždy potrebné pleť po odlíčení ešte dočistiť, inak na nej ostanú nečistoty a póry sa budú upchávať
- silný tlak na pokožku / drhnutie - prílišné drhnutie a tlak najmä v okolí očí napomáha vzniku vrások a to jednoznačne nechceme
- krátke pôsobenie odličovacích prípravkov na pleti - prípravok sa nestihne vstrebať a rozpustiť nečistoty, preto odporúčam pôsobiť prípravok na pleti aspoň 60 sekúnd a jemne ho do nej vmasírovať
- odličovanie vlhčenými obrúskami - či už ide o tie detské alebo odličovacie, má to byť len núdzovým riešením napr. na cestách. Dlhodobým používaním si môžete zhoršiť stav pleti, navyše to nie je veľmi ekologické.
- používanie zásaditých penivých prípravkov so sulfátmi (SLS, SLES) prirodzene kyslé pH pleti vysušuje a narušuje jej obranný mechanizmus. Takáto pleť má potom ešte väčšie sklony k akné a tvorbe vyrážok či dehydratácii. Existujú aj penivé čističe bez SLS a špeciálne mydlá (syndety), ktoré zoženiete najčastejšie v lekárni alebo medzi prírodnou kozmetikou a tie samozrejme použiť môžete.

Ako si správne vyčistiť pleť?


Ako postupovať pri správnom čistení pleti? Ráno možno stačí urobiť jeden krok, ale večer odporúčam dva. Prečo? Kým ráno sme odlíčené a zbavujeme sa len nánosov kozmetických prípravkov, či trošky mazu, cez deň sa nám toho na tvári "vyskytne viac", okrem makeupu aj znečistenia z prostredia.

Dvojfázové čistenie pleti

1. fáza /krok: Odlíčenie je odstránenie makeupu, mastnôt a nečistôt "nahrubo". Produkt nanesieme na odličovací tampón, ktorý na oko/pleť priložíme a necháme chvíľu pôsobiť, aby sa líčidlá rozpustili. Nešúchame, netlačíme iba jemne a zľahka zotierame. Môžeme použiť viacero typov odličovacích produktov:

Odličovací olej - oleje sú výborné v tom, že ľahko rozpustia všetok maz a nečistoty, skvele odlíčia aj trvácny a vodeodolný makeup. Ďalšou z výhod je že dobrý produkt môže mať čo najčistejšie zloženie s použitím prírodných olejov. Je mýtom, že oleje neprospievajú mastnej pleti, práve naopak, všetky nečistoty lepšie rozpustia.

Dvojfázový odličovač očí je rýchla a účinná voľba, najmä ak používate vodeodolný makeup. Pre mňa skvelá vec na cestovanie a ak potrebujem rýchlo odlíčiť klientky. Napriek tomu, že je to "dvojfázový" produkt, stále si pleť dočistite v druhom kroku.

Micelárne vody a gély - okolo ich používania vzniklo veľa mýtov. Je pravdou, že obsahujú penivé mydelné zložky, teda niekoho môže vysušovať, či byť na ňu citliví. Ale mojou dlhoročná skúsenosť s jej používaním je taká, že mi pleť nijak "nepokazila". Používam ju vždy len v prvom kroku a po použití oplachujem, aby na pleti nezostávala. Taktiež je to dobrá voľba na cestovanie či rýchle odlíčenie, ale dá sa fungovať aj bez nej.

2. fáza /krok: Čistenie je odstránenie zvyškov nečistôt z pleti po odlíčení. Tvár si navlhčíme vlažnou vodou (horúca ani príliš studená nie sú vhodné) a pridáme čistič, ktorý jemnými krúživými pohybmi vmasírujeme (môžeme použiť silikónovú či elektrickú kefku alebo konjacovú špongiu). Zmyjeme vodou alebo zotrieme teplým namočeným uteráčikom.
Produktov na čistenie pleti máme v rôznych konzistenciách - môžu to byť napr. gély, peny, balzamy, krémy. Z drogériových produktov používam rada Dermacol Hyaluron Wash Cream, ktorý pleť pekne vyčistí a hydratuje a Balea Med Ultra sensitive Gel, ktorý je k pleti veľmi jemný a šetrný.


Odličovacie pomôcky

Klasickým odličovacím tampónom sa venovať nebudem a tak si vezmem na mušku niečo udržateľnejšie a viacpoužiteľné:

Prateľné odličovacie tampóny sú čoraz populárnejšie pre ich nižší dopad na životné prostredie. Dajú sa opakovane používať a zoženieme ich už aj v drogériách či u lokálnych výrobcov, šikovnejší si ich vedia vyrobiť aj samy. Ale info pre tých pohodlnejších, dostať ich v rôznych veľkostných a materiálových prevedeniach. Menšími nevýhodami je to, že viac vsiaknu produkt. Preto je dobré ich pred použitím navlhčiť.
Vyskúšala som ich od dvoch výrobcoch v rôznych prevedeniach:
- 2SIS ktoré dostať v dm drogérii, sú väčšie a tenšie, bavlnené, s obšitými okrajmi. V balení máte 7 kusov. Nie sú zlé a ale lepšie sa mi nimi odličuje tvár ako oči. Taktiež mi na nich vadí to, že sa tie obšité okraje párajú a všade mi trčia a vypadávajú nitky (neviem či mám len zlý kus). Tak uvidíme, koľko vydržia.

- Handmade háčkované od Nosimumenie sú menšie, veľkosťou mi viac vyhovujú, ale už trochu menej mi vyhovuje ich hrúbka - ak by boli tenšie, pôsobili by na očné okolie jemnejšie a vsali by menej produktu. Napriek tomu sa mi s nimi odličuje dobre, pranie v pohode vydržali. Celkovo je celé "zero waste" odličovanie o zvyku. Čím viac som zabúdala na bavlnené tampóny, tym som menej porovnávala ale priznám sa úplne som s nimi neskončila. Napríklad na klientky používam klasiku.

Odličovacia rukavica je skvelá vec nielen na odlíčenie, ale aj dočistenie pleti, na čo ju používam aj ja. Zoženiete aj v drogériách, doma mám od značky Ebelin ale videl som podobnú u Yves Rocher.

Uteráčiky sú taktiež výborná voľba. Mali by byť mäkké a bavlnené, ideálne bledé, aby sme videli, či sme sa dobre odlíčili. Kúpite ich všade, napr. v JYSK majú veľmi príjemné. Dôležité je ich denne meniť a prať na vyšších teplotách.

Masážna silikónová pomôcka je výborná na dočistenie a masáž pleti. Skvelé je na nej je to, že sa ľahko udržiava v čistote a nie je potrebné ju prať len umyť. Jemnou masážou pleť prekrvíte a uvoľnite nečistoty z pórov. Opäť treba dávať pozor, aby ste ňou na pokožku príliš netlačili.

Konjaková špongia je tiež skvelá alternatíva, lebo je kvôli prírodnému pôvodu rozložiteľná. O jej použití a výhodách som písala viac tu. Zoženiete ju v bioobchodoch ale aj v dmke u značky Ebelin.

Elektrické pomôcky na čistenie - napr. elektrické čistiace kefky ako Clarisonic, Phillips Visapure (pod článkom nájdete link na recenziu), či obľúbené Foreo sú taktiež skvelou pomôckou.

Na záver to zhrniem jednoducho - k pleti buďme určite čo najviac nežné bez zbytočného vysúšania (abstinencia so sulfátmi a alkoholom v produktoch) a drhnutia. Dokonale vyčistená pleť nesmie páliť ani sťahovať, ale má byť hebká a svieža. Používajme šetrné čistiace produkty a buďme dôsledné a pedantné - naša pleť sa nám za starostlivosť pekne poďakuje.


Čo vy a čistenie? 
Aká je vaša rutina a aké pomôcky a produkty sa vám osvedčili?


Súvisiace články:
Moja aktuálna pleťová rutina 2018

Čistenie s VisaPure, mojou "domácou kozmetičkou"

Články a videá iných blogeriek o čistení pleti:
Drew´s Beauty - Starostlivosť o pleť: ČISTENIE
Smartbeauty - Všetko o čistení pleti

Aesteholic ZZ sa odličuje, hurá hoši! (video)
Zrkadielko - Ako dokonale vyčistiť pleť (video)

5 komentárov:

  1. Mam velmi rada tvoje clanky Miska, aj recenzie,ale to uz daaavno vies :) pouzivame podobne produkty, inspirovala som sa tebou a kupila si s tvojim kodom na zlacnenie toner Priody s kys. hyaluronovou, aj kremy a som spokojna, pouzivam aj tu spominany dermacol cistiaci krem, baleu cistiaci gel a mozno skusim aj olej. Pis dalej, nech je co kupovat :)))

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Veľmi pekne spísané, tipy mi prišli neskutočne užitočné. :) Inak presne ako som uvidela tie háčkované tampóniky, tak mi napadlo, či nie sú na odličovanie príliš hrubé a akosi drsné. :)

    Sabi z blogu Beautiful savage

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Na odličovanie používam Nivea odličovacie mlieko,po odlíčení si vyčistím pleť buď micelarnou vodou alebo gélom a nasleduje krém...

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Uz niekolko mesiacov pouzivam pratelne odlicovacie tampony a spokojnost. Naozaj znacne kleslo mnozstvo odpadu. Akurat si treba najst tie vhodne. Tiez som zacinala s 2SIS, no ako pises parali sa a mne este vadilo, ze su prakticky pouzitelne len z jednej strany - lebo ta farebna strana toho vela neodlici. Hackovane na fotografii ma veru ani nelakaju. Ja som si nasla biele z oboch stran - daju sa prat s bielym pradlom na vyssej teplote, su z oboch stran z rovnakeho materialu - tym padom sa da nimi odlicovat obojstranne a po okrajoch sa neparaju.
    Mačka z blogu Kaviareň u mačky

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Ja používam Lumispu na odlíčenie a na oči odličovač od Nuskin ale tie tampóny by som chcela zmeniť lebo mi to príde zlé voči prírode. Asi sa popozerám po nejakých alternatívach

    MÔJ 3 TRÍMESTER

    OdpovedaťOdstrániť